Autoritair ouderschap: waarom ik er niet in geloof
arrow_drop_up arrow_drop_down

Autoritair ouderschap: waarom ik er niet in geloof

“Je moet gewoon doen wat ik zeg!”
Je hoort jezelf dat vast weleens zeggen.
Stilletjes mompelend in jezelf, op hardop roepend tegen je kind…

Regelmatig ontmoet ik ouders in mijn praktijk bij wie dit zinnetje de leidraad is geworden in de omgang met hun kind.
Ze zijn autoritair. Heus niet omdat ze dat zo leuk vinden.
Het is vanuit onmacht en/of omdat ze niet beter weten.

Ik geloof niet in autoritaire opvoed methoden.
Als je stelselmatig ‘kost wat kost’ de wil van je kind afdwingt, doet je kind weliswaar wat jij eist, maar tegen een hoge prijs.
Je kind voelt zich niet gehoord, gezien en erkend.
Het gaat je vrezen of minachten en verliest het vertrouwen in jou; je walst namelijk over zijn/haar grenzen heen.

Dit was ook het geval bij de moeder die ik onlangs begeleidde. Ze zocht hulp, omdat ze zo autoritair was, terwijl ze dat helemaal niet wilde zijn. Deze moeder belandde dikwijls in een machtstrijd met haar kind, een strijd die alleen maar verliezers kent. Toen ze leerde om liefdevolle verbinding te maken met haar dochter, is er een nieuwe wereld voor beiden open gegaan.


Wil je leren hoe je goed afstemt op je kind?
Wil je leren hoe je liefdevolle grenzen stelt, die goed zijn voor je kind én die recht doen aan je eigen grenzen?
Dan is de online-training ‘Liefdevol Grenzen Stellen‘ een echte aanrader. Klik HIER voor meer informatie.

Over de schrijver
Elise Verheul heeft sinds 2006 vele ouders en kinderen succesvol begeleidt vanuit haar praktijk voor kindertherapie & ouderbegeleiding. Ondanks haar liefde voor haar vak wenst ze dat kindertherapie zoveel mogelijk overbodig kan zijn. Vanuit deze missie biedt Elise Verheul intensieve ouderbegeleiding, online-programma's en theatrale lezingen voor ouders en (professionele) opvoeders.

Heb je moeite met het stellen van grenzen? 
Kom dan kijken naar de gratis online-masterclass over Liefdevol Grenzen Stellen!
Klik hieronder voor meer info: